نکته هایی درباره پوشه کار
پوشه کار، وسیله ای است که معلم و والدین و دانش آموز را به هم مرتبط می کند.در مورد سه عنصر نام برده در پوشه کار نکاتی وجود دارد.
دانش آموز
• یک ابزار مهم ارزش یابی-توصیفی است.(شاه ابزار)
• هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی شامل می شود.
• درک عمیق یادگیرنده رانشان می دهد.
• امکان تولید دانش یابهبودآن (نوآوری و خلاقیت)رامهیامی کند.
• فرایندرشدوپیشرفت دانش آموزرابه خوبی نشان می دهد.
• پوشه کاربین آموخته های قبلی و جدید دانش آموز ارتباط برقرارمی کند.
• پوشه کار کمک می کندتافرداشکالات واشتباهات خویش رااصلاح کند.
• باپوشه کاردانش آموز میزان توانایی و دانش خود را مستند می سازد.
• بابررسی پوشه کاردانش آموزبه استعدادهای خویش پی می برد.
• بامدیریت وتکمیل پوشه کارمسئولیت پذیری راعملا تمرین می کند.
• بابررسی پوشه کارورفع اشکالات و...به مهارت ارزشیابی(خودسنجی ،همسال سنجی و...)می رسد.
• به دانش آموز یاد می دهد که بهتر ببیند،دقیق تر باشد،و بهتر فکر کند .
• یادگیری را برای دانش آموز ساده و سهل می سازد.
معلم
• به استعداددانش آموزان واقف می شود.
• باایجاد فرصت مناسب برای آفرینندگی و زایش تفکرات جدید در فراگیران،یادگیری مشارکتی را در آنها تقویت نماید.
• از طریق پوشه کار،به هویت فردی دانش آموزتوجه می نماید.
• در دانش آموزان حس اعتماد به نفس و خود باوری را شکوفا می سازد.
• به نقاط قوت وضعف دانش آموزان پی می برد.
• تفاوت های فردی دانش آموزان را عینیت می بخشد.
اولیا
• در جریان فرایند آموزش فرزندشان قرار می گیرند.
• به نقاط قوت وضعف فرزندشان پی می برند.
• نقش مثبت،سازنده و فعالی در هدایت تحصیلی فرزندشان ایفامی کنند.
• اولیاسنجی ازمزایای پوشه کاراست که اولیارادرفرایندیاددهی – یادگیری فرزندش سهیم ومسئولیت پذیرمی کند.
بایدها ونبایدهای پوشه کار
• پوشه کارنبایدمانع یادگیری وفرایندرشدکودک شود.
• پوشه کارنبایدعاملی برای تنبیه کودک،اولیا باشد.
• پوشه کارنبایدعامل زحمت معلم واختلال درفرایندآموزشی باشد.
• پوشه کارنبایدتوسط غیرمتخصصان بررسی وارزیابی شود.
• پوشه کارنبایدحجیم وسنگین باشد.
• نبایدکارهای حجمی درپوشه کارقرارگیرد.
• درپوشه کارنبایدشواهدواسنادی سازماندهی شودکه درفرایندرشدوپیشرفت کودک موثرنیست.
• پوشه کاربایدعامل انگیزشی مثبت برای ادامه فرایندیادگیری باشد.
• پوشه کاربایدچابک وسبک باشد.
• پوشه کاربایدمسیرناصحیح آموزش رااصلاح کند.
• پوشه کاربایدعامل مشارکت معلم،کودک ،اولیا و...درفرایندیاددهی- یادگیری باشد.
• درپوشه کاربایدنمونه ای ازشواهدواسنادی قرارگیردکه عامل علاقمندی کودک باشد.
• پوشه کارفقط ابزاراست نه کل تعلیم وتربیت.